Uvod
Izpite na daljavo lahko izvajamo z enim študentom naenkrat ali pa z manjšo ali večjo skupino. Izpiti so lahko ustni, pisni ali pa ustni in pisni. Pisni izpiti so lahko v obliki kviza z zaprtimi vprašanji, z esejskimi vprašanji ali pa s kombinacijo enih in drugih vprašanj. Izpiti so lahko tudi zastavljeni kot preverjanje znanja s praktično nalogo, ki jo morajo opraviti kandidati, možne pa so seveda tudi še druge oblike.
Za izvajanje na daljavo, moramo imeti na razpolago video povezavo ustrezne kakovosti, da kandidata oziroma kandidate vidimo in slišimo, če gre za pisni izpit pa še ustrezno programsko opremo, ki zagotavlja, da pisni izdelek pride do izvajalca izpita.
Pri izvajanju izpitov v živo je eden od pomembnih dejavnikov, ki zagotavljajo verodostojnost izvedenega izpita, nadzor nad tem, da kandidati odgovarjajo brez nedovoljene pomoči tretjih oseb ali različnih pripomočkov, ki omogočajo dajanje odgovorov, ki ne temeljijo na kandidatovem znanju, ampak na njegovi spretnosti pri uporabi tovrstnih pripomočkov. Navedeno pride še bolj do izraza pri izvajanju izpitov na daljavo, kjer najpomembnejšo vlogo igra ustrezna tehnologija. Njena razpoložljivost in upravljanje z njo pa je lahko zahtevna naloga za izvajalca izpita, če je pri tem prepuščen zgolj samemu sebi in svoji iznajdljivosti. Nadzor nad izvajanjem izpitov na daljavo je torej zahtevna dejavnost, s kaktero se na visoki profesionalni ravni ukvarjajo različni ponudniki, katerih storitve seveda niso poceni. Če si plačila takih storitev ne moremo privoščiti, si lahko pri zagotavljanju nadzora pomagamo tako, da v čim večji meri poskušamo posnemati »profesionalce«, le da uporabimo tehnične pripomočke, ki so nam na voljo bodisi brezplačno, bodisi so nam tako ali drugače že na razpolago plačljivi.
Izvajanje izpitov
Ko smo bili na Univerzi na Primorskem soočeni z dejstvom, da bo treba vsaj del izpitov opraviti na daljavo, smo imeli v tehničnem smislu na razpolago:
- Moodle sistem za upravljanje izobraževanja.
- Zoom komunikacijsko orodje za vidno in slušno komuniciranje s študenti (prvotno smo pretežno uporabljali Arnesov Vox, potem smo bili zaradi njeg<ove preobremenjenosti prisiljeni poiskati drugo rešitev – med drugim so se uporabljali tudi Webex, Jitsi, Teams …).
- Računalnike (osebni/prenosni), pametne telefone/tablice (vse seveda v lasti učiteljev in študentov) in dostop do interneta.
- Brezplačni brskalnik SEB, ki med izvajanjem izpita študenta usmeri na spletno stran, ki jo določimo in onemogoča, da bi študent sočasno pregledoval druge spletne strani.
Z navedenim je mogoče izpite na daljavo izvajati na naslednji način.
- V e-učilnici v Moodle-u pripravimo ustrezen izpitni kviz, s katerim bomo preverili znanje študentov.
- Pri zaščitenem načinu (z uporabo varnega brskalnika) si morajo študentje na svoj računalnik/prenosnik najprej namestiti usrezno različico SEB brskalnika, v spletno učilnico pa jim za izvedbo izpita naložimo nastavitveni program SEB za vstop v spletne učilnice v Moodle-u, kjer bodo dostopali do izpitnega kviza.
- V Zoom-u za izpit nastavimo izpitno sejo, ki ima čakalnico in posebno sobo (Breakout room) za telefonske prijave študentov.
- V času izvedbe izpitov se študentje prijavijo v sejo z ID številko in geslom, ki smo ju objavili v spletni učilnici. Prijavijo se z računalnikom/prenosnikom in s pametnim telefonom/tablico, ki služi kot nadzorna kamera. Pri prijavi s telefonom morajo poleg imena in priimka vpisati še ustrezno oznako (npr. dodatna črka T), da vemo, da je to njihova telefonska prijava.
- Ob predvideni uri izpita študente spustimo iz čakalnice v glavno sejo. Prijave s telefonom ročno dodelimo v (nadzorno) sobo in naročimo študentom, da se s telefoni prestavijo v to sobo. V sobo se že pred tem prijavimo tudi sami in sicer z dodatno prijavo na drugem računalniku, tako da imamo na tem dodatnem računalniku možnost spremljati dogajanje, ki ga prikazujejo kamere na telefonih študentov.
- Študentom naročimo, da nam s telefonom pokažejo, če so v prostoru sami in da imajo na mizi, za katero bodo opravljali izpit, samo računalnik in morebitne druge dovoljene pripomočke, nato pa telefon namestijo tako, da kamera zajame tipkovnico in računalniški zaslon ter prostor za računalnikom/prenosnikom, na katerem je študent prijavljen v Zoom za opravljanje izpita.
- Študentje nato pokažejo identifikacijski dokument in vstopijo v spletno učilnico, kjer imajo pripravljen izpitni kviz. Pri zaščitenem načinu morajo pred tem zagnati nastavitveni program za SEB.
- Študentje lahko začnejo z reševanjem kviza potem, ko jim povemo geslo. Geslo lahko takoj zatem spremenimo. Ko študentje končajo z reševanjem kviza, se z obema napravama odjavijo iz seje Zooma in zanje je izpit končan.
- V primeru ustnih izpitov nam kviz služi za izbiro vprašanj, ki jih bomo zastavili študentu. To nam omogoča tudi, da lahko pri prašanjih v kvizu poleg točk vpišemo tudi morebitne pripombe in pojasnila v zvezi z dobljenim ustnim odgovorom.

Slika 1: Izvedba izpita na dveh prenosnikih, enem iMac-u in dodatnem nadzornem zaslonu
Težave
Največ težav in dela je bilo z uporabo varnega brskalnika SEB, zato je mogoče najboljše, da se njegovi uporabi izognemo z ustrezno zastavljenim izpitnim kvizom. Prva možnost je, da ima kviz take časovne omejitve, da se iskanje odgovorov ne splača, ker ob iskanju nedovoljene pomoči kandidat izgubi več točk kot jih pridobi z, na ta način pridobljenimi, odgovori. Druga možnost pa je, da zastavljanjamo taka vprašanja, za katera lahko kandidati uporabijo poljubna gradiva, ker je poudarek na tem, kaj so sposobni z uporabljenimi gradivi narediti in ne na tem, kaj so si zapomnili.
Spoznavanja varnega brskalnika SEB in njegovih funkcij smo se lotili v veliki meri na podlagi metode poskusov in napak, kar je za tiste, ki nimamo temeljne izobrazbe s področja informatike, pogosto edini način, da se česa naučimo. Običajno so namreč navodila za povprečnega uporabnika nekoliko zahtevnejše programske opreme precej težko razumljiva in doumljiva šele »post eventum«, torej potem, ko si neštetokrat poskusil narobe in ti je potem po naključju končno uspelo narediti prav. Včasih pa še takrat ne. Prva težava, na katero naletimo pri uporabi SEB-a so razlike med operacijskimi sistemi. Nastavitve, ki delujejo na Windowsih, niso ustrezne za Apple-ove operacijske sisteme, z Linuxom pa se SEB-a, kolikor je meni poznano, ne da uporabljati.
SEB ali s polnim imenom Safe Exam Browser omogoča, da seja v Zoom-u normalno teče, vendar uporabnik (študent) ne more nikamor drugam kot na stran, kamor ga usmerite z nastavitvenim programom za SEB. Če je naslov, kamor ga usmerite, naslov izpitnega kviza, potem bo po vpisu v spletno učilnico prišel naravnost na stran kviza in naslednji korak je vstop v kviz z geslom. Nerodno pri tem je, da je treba za vsak kviz posebej ustvariti nastavitveni program za SEB, ki se dela v dveh korakih. Prvi je, da se določi nastavitve v SEB programu za Apple (na Apple-u seveda). Ob shranjevanju je treba v spomin shraniti ključ brskalnika in ga vnesti v kviz. Nato se shranjeni nastavitveni program odpre v urejevalniku nastavitev za SEB v Windowsih in se iz njega kopira nastavitveni ključ brskalnika še za Windowse ter se v kviz vnese še tega. Nastavitvenega programa se ne sme več spreminjati, ker se ob vsaki sprememebi ključ brskalnika spremeni in se tako po spremembi in shranitvi ključ ne bi več ujemal s tistim, ki smo ga pred tem vnesli v kviz. Če ustvarimo nastavitveni program za SEB, ki študenta ne pripelje neposredno na kviz, temveč na vstopno mesto v spletne učilnice, ima študent možnost premikanja po spletni učilnici in mora potem vstopiti v ustrezno spletno učilnico in poiskati izpitni kviz. V tem primeru lahko za vse kvize in vse spletne učilnice uporabimo isti nastavitveni program in ista ključa brskalnikov. Moramo pa pri tem paziti, da imajo študentje možnost klika na povezavo do vseh njihovih predmetov. Če povezave do predmeta študent zaradi nastavitev strani v Moodle-u ne vidi, potem do nje ne more, saj je brskanje po strani spletnih učilnic omejeno na neposredne povezave.
Praviloma opisana uporaba SEB-a deluje, razen v primerih, ko ne deluje. Čeprav teh ni zelo veliko, pa so in otežujejo izvedbo, še posebej, ko se izpit izvaja s skupino študentov. Kaj vse gre torej pri uporabi SEB-a lahko narobe :
- Vprašanja povleci in spusti se na Apple-ovih računalnikih ne prikazujejo ustrezno in reševanje tovrstnih nalog ni mogoče, ne glede na to, kako se nastavi nastavitveni program SEB. V primeru, ko omogočimo Javo, se polje, kjer naj bi bila vprašanja popolnoma zoži in vprašanj sploh ni videti, če ne omogočimo Jave, pa premičnih polj ni mogoče premikati. Skratka, kvizov s temi vprašanji na Apple-ovih računalnikih ni bilo mogoče reševati.
- Nekaterim študentom, iz nam neznanih razlogov, ne uspe naložiti ustrezne različice programa SEB. Izkazalo se je tudi, da so bile težave z zadnjo različico 3.0 za Windowse, ki smo jo zaradi tega odsvetovali. Težava je tudi z odstranjevanjem že naloženega programa, saj se z njim povezane datoteke shranjujejo na različnih mestih na računalniku in kakšna nepobrisana datoteka lahko, po ponovni namestitvi morebitne ustreznejše različice, onemogoča ustrezno delovanje.
- Študentje kljub podrobnim navodilom (ali pa ravno zaradi podrobnih navodil), ne ločijo med SEB programom, ki ga morajo imeti naloženega na računalniku in nastavitvenim programom SEB, s katerim se požene varni brskalnik SEB. Tako nekateri odprejo program SEB in seveda na ta način ne morejo do spletne učilnice in do izpitnega kviza.
Video nadzor s pomočjo pametnih telefonov bi ne smel povzročati pretiranih težav, če bi študentje le bili dovolj spretni pri uporabi svojih pametnih telefonov in če bi se držali navodil. Najpogosteje je prihajalo do tega, da pri prijavi s telefonom niso dodali črke »T« pred ime in priimek, kar izvajalcu otežuje uvrščanje udeležencev v sobo za nadzor. Če se namreč vsem prijavljenim z obema prijavama omogoči vstop v sobo, se bosta v skupini osmih običajno vsaj dva napačno odločila in preden se ju spravi s prijavo na računalniku v glavno sejo in s prijavo s telefonom v nadzorno sobo, zanesljivo mine nekaj dragocenih minut.
Naslednja težava je neustrezna namestitev telefona za nadzor nad dogajanjem ob/na mizi, za katero poteka izpit. Študentje ga lahko postavijo predaleč in je prikaz zaslona premajhen, da bi lahko karkoli razločili na njem, lahko pa je nasproti objektiva na telefonu izvor svetlobe (okno, svetilka), zaradi česar je kakovost slike neustrezna za normalen nadzor nad potekom izpita. Včasih študentje namestijo telefon tako, da je slika obrnjena za 90 stopinj ali pa celo postavljena na glavo. Vse to se dogaja kljub temu, da je bilo študentom svetovano, naj se prijavijo v Zoom in preverijo, kako izgleda slika s telefona na zaslonu računalnika ob različnih postavitvah.
Navodila za študente
Na Pedagoški fakulteti je prva podrobna navodila za izvajanje ustnih izpitov na daljavo pripravil dr. Dejan Hozjan in to tako za študente kot za učitelje. Tudi njegov pristop je bil podoben, kot je opisan na začetku tega besedila – kako s pomočjo razpoložljivih sredstev narediti to, kar delajo poklicni ponudniki nadzornih storitev za izpite (npr. Proctor Exam) z lastno opremo in lastnimi kadri ter za ustrezno plačilo. Kar je opisano v tem sestavku, je še korak ali dva naprej od omenjenih prvih navodil, saj vključuje še uporabo kvizov v Moodle-u in zaščiteni način izvajanja z uporabo varnega brskalnika SEB. Da bi izvajanje izpitov na daljavo potekalo čim bolj nemoteno je smiselno, če ne celo nujno, pred izvedbo narediti izpitno vajo, študentje pa pred tem rabijo tudi ustrezna navodila. V spletni učilnici, ki jo imam posebej za to, da v njej študentje vseh letnikov in programov, ki pri meni opravljajo izpite, izbirajo izpitne termine, sem jim tako posredoval naslednja tehnična navodila in varnostno opozorilo:
Tehnična navodila za opravljanje obveznosti na daljavo
Oprema
Za opravljanje obveznosti na daljavo morate imeti:
-
- Računalnik s kamero in mikrofonom ter nameščenima programoma
- Zoom (aplikacijo si prenesete s stranius in si namestite na računalnik) in
- SEB (program ustrezen vašemu operacijskemu sistemu si prenesete tule zaWindows računalnike in tule za Apple. Če imate slučajno že nameščen SEB 3.0, ga odstranite in namestite tega s povezave v tej alineji.
- Pametni telefon z nameščenim programom Zoom.
- Prostor, v katerem ste lahko, v času opravljanja izpita, sami. Na mizi je lahko samo računalnik, s katerim boste opravljali obveznost, sicer mora biti miza prazna.
- Računalnik s kamero in mikrofonom ter nameščenima programoma
Potek opravljanja obveznosti
-
- Od izvajalca v spletni učilnici pred opravljanjem obveznosti dobite:
- podatke o Zoom seji, kjer bo potekalo opravljanje obveznosti (ID in geslo),
- nastavitveni dokument za SEB si morate prenesti, najdete pa ga tule.
- Nekaj minut pred izbranim terminom za opravljanje obveznosti se prijavite v Zoom:
- s telefonom in
- pri prijavi obvezno vpišete “T Ime Priimek” -torej obvezno pred vaše ime vpišite še “T”,
- izklopite zvok in mikrofon v Zoomu,
- kamero nastavite tako, da snema z objektivom na hrbtni strani telefona;
- z računalnikom
- na katerem pri prijavi vpišete samo “Ime Priimek“,
- zvok, mikrofon in kamera so obvezno vklopljeni.
- Čakate v čakalnici Zooma, dokler niste povabljeni v glavno sejo, kjer se opravlja obveznost.
- s telefonom in
- Po vstopu v glavno sejo vas bo izvajalec pozval,
- da se s telefonom vključite v Telefonsko nadzorno sobo (Breakout rooms),
- da s kamero na telefonu pokažete, da ste v prostoru sami, da na mizi (ob njej, pod njo) nimate nobenih nedovoljenih pripomočkov in da izkažete svojo identiteto z ustreznim dokumentom,
- namestite telefon tako, da slika, ki jo posreduje v Zoom, prikazuje vas od zadaj od strani, tipkovnico in zaslon računalnika, na katerem opravljate obveznost, pri čemer mora biti telefon na taki razdalji in v takem položaju, da je slika na zaslonu dovolj jasna, da je mogoče prepoznati, kateri program uporabljate.
- Za opravljanje obveznosti boste morali:
- na računalniku zaustaviti vse druge programe razen Zooma in pognati SEB brskalnik
- poženete ga tako, da odprete nastavitveni dokument za SEB, ki ste si ga naložili iz spletne učilnice
- po potrebi boste morali za nadaljevanje vpisati tudi geslo za SEB
- sledi vpis v spletno učilnico (vedeti morate uporabniško ime in geslo, ker do shranjenih gesel v SEB ne morete)
- če v spletni učilnici kot obveznost opravljate kviz, boste geslo za kviz izvedeli od izvajalca.
- Ko z delom zaključite (oddate in zaključite kviz, odgovorite na zastavljena vprašanja), počakate, da vam izvajalec dovoli zapustiti varni brskalnik SEB oziroma, da vam sporoči izhodno geslo, v primeru, da je to zahtevano za izstop iz SEB-a.
- Od izvajalca v spletni učilnici pred opravljanjem obveznosti dobite:
Preizkus delovanja SEB
Pred opravljanjem obveznosti preverite, če z varnim brskalnikom SEB lahko dostopate do tele spletne učilnice, kjer rešite Preizkusni kviz.
Opozorilo v zvezi z varstvom osebnih podatkov pri opravljanju obveznosti na daljavo
Z videokonferenčno izvedbo izpita ne zbiramo nikakršnih osebnih podatkov, saj videokonferenčnih sej ne snemamo, ampak služi snemanje le za nadzor poteka izpita. V primeru, da se potek izpita snema lokalno na računalniku izvajalca, ste na to opozorjeni pred začetkom snemanja, posnetki pa se zbrišejo takoj ko se izteče rok za pritožbo na oceno, oziroma če pride do pritožbe, takoj po zaključku pritožbenih postopkov.
Z izbiro termina v katerikoli od možnosti v tej spletni učilnici, ki se nanaša na izvedbo opravljanja obveznosti na daljavo, se strinjate z opravljanjem pod naslednjimi pogoji:
-
- za vstop v spletno učilnico se uporablja varni brskalnik SEB (Safe Exam Browser),
- za preprečevanje morebitne nedovoljene pomoči tretjih oseb pri reševanju kviza, se za nadzor uporabi videokonferenčni sistem Zoom,
- v videokonferenčni sistem se udeleženec izpita ali opravljanja druge obveznosti prijavi s pametnim telefonom in računalnikom s kamero,
- na telefonu je zvok izključen, prav tako mikrofon, vključena je samo kamera, na računalniku pa sta v Zoomu vklopljena tako kamera kot mikrofon,
- pred začetkom izvedbe izpita kandidat s kamero na telefonu pokaže, da je je v prostoru, v katerem opravlja izpit, sam in izkaže svojo identiteto z ustreznim identifikacijskim dokumentom (študentsko izkaznico),
- med izvedbo izpita je telefon nameščen tako, da prikazuje kandidata, tipkovnico, na kateri kandidat izvaja izpit, zaslon računalnika, na katerem poteka izpit in prostor nasproti kandidata,
- kamera na računalniku prikazuje kandidata, ki opravlja izpit in prostor za njim, uporaba navideznega ozadja ni dovoljena,
- videokonferenčno spremljanje poteka izpita z dvema kamerama se praviloma ne snema, ampak je namenjeno zgolj spremljanju dogajanja v prostoru za opravljanje izpita na zaslonih izvajalca izpita, v primeru snemanja poteka izpita pa je izvajalec dolžan pred vklopom snemanja na to opozoriti udeležence, posnetki, ki se hranijo le začasno, pa morajo biti shranjeni lokalno in ne na Zoomovem oblaku.
Vkolikor navedeni pogoji za vas iz kakršnihkoli razlogov niso sprejemljivi, boste imeli možnost opravljanja obveznosti v prostorih fakultete, ko bo to omogčeno. Enako velja za tiste, ki obveznosti na daljavo ne boste mogli opravljati zaradi tehničnih razlogov (dostop v spletno učilnico z varnim brskalnikom, težave s prenosom dvojne slike itn.).
Ker so navodilom navkljub, študentje kar naprej pozabljali vpisovati T pred ime in priimek pri prijavi s telefonom, da ne omenjam prijav, pri katerih se je pojavljalo ime Samsung … ali Nokia …, pri čemer nobeden od tako prijavljenih ni vedel, da je tista prijavljena Nokia ali Samsung njihova, sem v spletno učilnico dodal še naslednje obvestilo s sliko, kako naj postavijo telefon, da bosta v objektiv ujeta tipkovnica in zaslon, kar je še posebej dobrodošlo, če se ne uporablja SEB brskalnika:

Slika 2: Dodatno opozorilo na način prijave v Zoom in na način postavitve telefona
Sklep
Izpite na daljavo je mogoče izpeljati dokaj dobro in ne dosti manj verodostojno, kot to delamo v živo v predavalnici. Seveda je treba za to nekaj več spretnosti pri delu s tehničnimi pripomočki, ki jih moramo tudi imeti na voljo. Z enim majhnim prenosnikom in po možnosti z ne najbolj zanesljivim in hitrim dostopom do svetovnega spleta, je to “mission impossible”. Ključnega pomena pa ni zgolj zagotavljanje tehničnega nadzora nad izvedbo, temveč vsebinska zasnova preverjanja znanja, ki lahko v veliki meri zmanjša pomen nadzora nad izvedbo.
Slabost izvajanja na daljavo je vsekakor pomanjkanje pristnega stika s študenti, saj smo zaradi tehničnih omejitev prisiljeni v omejeno komunikacijo in velik del, ki je vezan na telesno govorico, mimiko itn., v takem komunikacijskem okolju odpade. Prav tako ne moremo vedeti, kdo vse se skriva za vrati, zavesami ali kdo ve kje v prostoru, kjer poteka izpit in kaj tam počne. Bolj javni, kot na ta način, izpiti sploh ne morejo biti. Prav lahko bi se zgodilo, da se kakšen naš izpit znajde na družbenih omrežjih, saj nikoli ne veš, če se v prostoru s študentom ne nahaja še kdo, ki morda izpit na skrivaj snema. Seveda lahko do takih nepoobleščenih stvari pride tudi v naših predavalnicah in kabinetih, a se mi zdi verjetnost, da se zgodi kaj takega, veliko večja pri izpitih na daljavo.
Največja prednost izvajanja izpitov na daljavo je vsekakor to, da se niti študentom niti učitelju ni treba zaradi izpita nikamor peljati, kar pomeni manj izgubljenega časa in manj povzročene škode okolju. Študentje opravljajo izpit v varnem okolju svojega doma, kar je lahko pomemben dejavnik pri njihovem počutju na izpitu. Seveda je to lahko tudi slabost, saj nekaterim najbrž ni ravno lahko zagotoviti mirnega prostora, ki bi ga za čas izpita lahko imeli samo zase, še posebno ne v času, ko je bila večina ljudi prisiljena biti doma. Zato je pomembno tudi, da izpit ne traja predolgo.
Menim, da bo še kar nekaj časa pri veliki večini izvajalcev izpitov, izvedba na daljavo ostala zgolj zadnji izhod v sili in še ne bo prav kmalu postala dobra nadomestna možnost za izvajanje izpitov v živo.
